Saturday, March 19, 2005

KAYANYA ANAK-ANAK MENTERI KITA

Saya tidak tahu tentang saudara pembaca namun bagi saya apabila melihat satu berita kemalangan dalam Utusan Malaysia pada hari ini saya terus berasa tersentap. Tajuknya:

Anak Ketua Menteri nyaris maut Ferrari terbalik

Kandungannya:

Seorang ahli perniagaan yang merupakan anak kepada Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud nyaris maut apabila kereta Ferrari FS360 yang dipandunya terbabas lalu melanggar dinding terowong di antara Jalan Yap Kwan Seng dan Jalan Tun Razak pagi ini. Kejadian berlaku pada pukul 3.30 pagi .......



Saya tak pasti harganya tapi yang saya tahu sebuah Ferarri sedemikian mustahil dimiliki oleh rakyat biasa yang bukan dalam kategori jutawan. Mangsa sudah pasti dikategori itu kerana beliau terlibat dalam kemalangan ini dengan pengawal peribadi berada di sebelah. Orang biasa tidak ada pengawal peribadi!

Bertuahlah barangkali anak-anak Ketua Menteri Sarawak, ada yang memiliki bank dan memiliki syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia. Tidak kurang juga anak PM dan anak-anak bekas PM semuanya kaya dan hartawan belaka. Maka teringatlah saya akan 2 dari 15 perkara yang Rasulullah saw sabdakan di dalam hadis berkenaan peristiwa akhir zaman iaitu:

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

Hadis riwayat Termizi. Wallahualam.

No comments: