Thursday, May 03, 2007

Kita semua bagaikan harimau sarkas yang tidak bergigi

Salah satu kolum atau rencana akhbar yang jarang sekali saya terlepas baca adalah NO PUNCHES PULLED yang ditulis oleh R.Nadeswaran dalam akhbar percuma THE SUN. Nades seringkali memaparkan isu-isu berkenaan majlis tempatan dan menyuarakan rintihan para penduduk serta juga mendedahkan penyelewengan dan skandal membabitkan mana-mana PBT khasnya di Selangor dan Lembah Kelang.




Hari ini Nades terus mengulas berkenaan cadangan agar elaun ahli-ahli majlis yang dibayar sekitar RM500 sebulan itu dinaikkan sehingga ke 1,000% iaitu ke RM5,000 sebulan tetapi dengan syarat mereka ini bekerja dengan penuh profesyional dan yang lebih penting mempertahan dan memperjuangkan kepentingan rakyat dalam PBT-PBT berkenaan.

Saya tidak berhasrat mengulas keseluruhan hujah0hujah yang dikemukan, cuma saya mahu memetik satu perenggan dari artikel beliau yang saya kira menarik dan perlu difikirkan bersama.

Di bawah tajuk AN HONEST COUNCILLORS WORTH Nades menulis:

So is RM5,000 a month enough?I cant answer the question because I know of at least a few dozen councilors who are in the Millionaires Club.

(Jadi adakah RM5,000 sebulan itu mencukupi? Saya tidak boleh menjawab persoalan itu kerana saya mengenali lbeberapa dozen ahli majlis yang dududk dalam Kelab Jutawan)

I cant guess as to how they amassed their wealth with just their salaries from routine jobs as teachers, clerks and office workers with an ELAUN of RM500 but I can tell you that if the ACA is as efficient as the Independent Commission Against Corruption in Hong Kong, afew of them would have been transferred from their mansion to cells in Kajang Prison!

Saya tidak dapat mengagak bagaimana mereka berjaya meraih harta sedemikian banyak dari gaji biasa mereka sebagai guru, kerani dan pekerja pejabat dengan ELAUN cuma RM500, tetapi saya pasti jika Badan Pencegah rasuah kita secekap badan yang sama di Hong Kong, pasti mereka ini akan dipindahkan dari rumah mewah mereka ke Penjara di Kajang!

Inilah realiti yang tersingkap di hadapan kita pada hari ini, malangnya realiti ini tidak dapat diubah oleh sesiapa pun dalam Malaysia yang sedang pesat melangkah maju ini. BPR ada tetapi bagaikan harimau sarkas yang tidak bergigi. Laporan yang tersadai di pejabat mereka menggunung tinggi yang saya kira boleh mengayakan seorang pengusaha suratkhabar lama!

Aneh kita semua melihat dan mengetahui tetapi kita juga bagaikan harimau sarkas itu, sedangkan buaya-buaya tembaga yang dimaksudkan semakin kenyang dan bermaharajalela. Malangnya nasib kita semua.

No comments: