Tuesday, December 18, 2007

Prof Khoo Kay Kim zahirkan kecenderungan politiknya

Prof Emeritus Dato Dr Khoo Khay Khim adalah seorang tokoh sejarah negara yang terbilang. Kepakaran dan ilmu beliau tidak dipertikaikan. Beliau merupakan salah seorang tokoh yang terlibat menghasilkan Rukunegara.








Kita sering mendengar beliau mengutarakan pandangan dalam pelbagai isu dan topik, kadangkala melangkaui subjek sejarah. Ini menunjukkan kemahiran beliau hasil dari pembacaan dan kajian yang meluas. Seringkali teguran atau pandangan beliau begitu terbuka dan tidak cenderung kepada mana-mana pihak lantas meningkatkan lagi darjat beliau sebagai seorang ilmuan dan pengritik yang berani dan bebas.

Kerana itulah apabila beliau baru-baru ini dilantik sebagai salah seorang ahli suruhanjaya SUHAKAM bagi sesi 2006/8, perlantikkan beliau itu diterima dengan baik oleh semua pihak. Saya sendiri mengkagumi beberapa pandangan dan pendirian Prof Khoo walaupun ada diantaranya yang tidak selari dengan saya. Saya dan saya percaya ramai yang lain tidaklah mengharapkan Prof Khoo untuk menyebelahi perjuangan pihak sebelah sini, biarlah beliau terus kekal berpendirian dan berpandangan bebas dan kritikal. Tetapi dalam waktu yang sama penghormatan ramai terhadap beliau saya yakin akan luntur kiranya beliau condong atau menzahirkan kecenderungan politiknya secara terbuka.

Itulah yang saya pungut dari Utusan Malaysia hari ini. Dibawah tajuk "Pemerintahan BN perlu dikekal" Khoo dipetik sebagai menyebut:

Kepimpinan BN harus dikekalkan memandangkan mereka cukup berpengalaman dalam mentadbir negara.


Walaupun BN menekan suara pembangkang dan hak asasi rakyat, rasuah dan salah guna kuasa, mengamalkan pelbagai bentuk diskriminasi, kronisma dan nepotisma, namun Prof Emeritus kita masih mahu yang memimpin dalam BN ini terus dikekalkan, terima kasih kerana menzahirkan belang anda.

No comments: