Tuesday, December 18, 2007

Tahniah Syed Shahir
Syabas MTUC

Pada jam 6.15 petang tadi saya telah mengirim SMS kepada sahabat saya Tuan Syed Shahir Syed Mohamud, Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) bertanyakan tentang keputusan pemilihan pucuk pimpinan kesatuan sekerja tertua dan terbesar dalam negara itu. Belum menjawab ringkas "Belum lagi". Saya faham keresahan Tuan Syed dan sebagai seorang sahabat saya turut menumpang resah seperti beliau.

Terus selepas maghrib, kira-kira jam 8.00 malam, seorang lagi sahabat saya, iaitu "orang kuat" Tuan Syed di Kelana Jaya menelefon memaklumkan yang Tuan Syed telah berjaya. Keputusan resmi diumumkan jam 7.25 malam tadi. "Alhamdulillah" kata saya. Terus saya mengirim SMS kepada Tuan Syed:

Tahniah Allah bersama mereka yang istiqomah dan ikhlas

Dan kira-kira jam 8.30 malam saya berjaya menghubungi beliau melalui telefon untuk ucapkan tahniah saya. Saya nyatakan semoga Allah swt memberikan kekuatan kepada beliau untuk terus memimpin MTUC dengan jayanya.

Demikianlah selesainya proses pemilihan pucuk pimpinan MTUC kali ini. Saya difahamkan jawatan-jawatan yang diisi berpecah antara kumpulan Syed dan lawannya. Apa pun semoga semua pihak dapat mengenepikan perbezaan yang lalu dan terus berjuang dengan berani dan ikhlas demi nasib dan kepentinga golongan pekerja. Syabas diucapkan sekali lagi kepada Tuan Syed dan tahniah kepada para perwakilan kerana terus memberikan mandat kepada seorang "pejuang" yang cekal dan konsisten.

No comments: