Sunday, June 21, 2009

Selamat Hari Bapa

"Hari Bapa" atau "Fathers Day" berlalu hari ini.

Berbanding Hari Ibu yangs sering diraikan secara meriah oleh anak-anak dan cucu, Hari Bapa selalunya berlalu begitu sahaja. Kebetulan ketika saya berada di sebuah pasaraya siang tadi, siarayanya memainkan siaran radio dari rangkaian radio swasta bahasa Inggeris. Perbualan antara seorang gadis Cina dengan DJ radio sedang dimainkan. Tanya DJ radio itu apakah yang ingin diucapkan oleh sipemanggil kepada bapanya sempena Hari bapa hari ini.

Sipemanggil berkata beliau tidak pasti. Lalu kata DJ kenapa tidak ucapkan “I love you” pada bapanya. Si gadis Cina itu ketawa sambil berkata beliau tidak pernah ucapkan perkataan itu kepada bapanya dan malu untuk berkata demikian.

Akhirnya beliau berkata baiklah : “Daddy I L-O-V-E you”……..

Memang menghiburkan perbualan tersebut tetapi hakikatnya berapa orang diantara kita yang pernah mengungkapkan kasih atau sayang kepada bapanya. Kalau ibu mungkin tetapi bapa?

Kasihan insan yang bernama bapa, walaupun pengorbanannya kepada anak-anaknya tidaklah seberat ibu yang melahirkan, tetapi bapa sebagai ketua keluarga lazimnya bertungkus-lumus berkorban jiwa dan raga untuk membesarkan anaknya. Kecuali beberapa kerat yang tidak bertanggungjawab (ibu pun ada beberapa kerat yang demikian) lazimnya kasih seorang bapa begitu besar terhadap anak-anaknya tetapi sering pergi tanpa disebut atau dikenang.

Saya sendiri hari ini seorang bapa dan sempena hari ini saya melihat kembali jasa dan pengorbanan bapa yang telrlalu besar dan agung itu terhadap saya anaknya yang sering menyusahkan, meluka dan mengecewakannya. Betapa besar jasanya tidak akan dapat saya lupakan. Walaupun berbeza mesra antara ibu berbanding dengan bapa, tetapi bapa saya merupakan ikon hidup yang sentiasa saya kagum dan banggakan hinggalah ke hari ini.

Alhamdulillah siang tadi kami anak-anak beserta cucu-cucunya sempat juga meraikan hari ni dengan beliau yang akan mencecah usia 80 tahun itu tahun ini.

Ampunkanlah dosa ku, doakanlah kami anak-isteri selamat dan berkekalan dalam iman. I love you Abah and thank for all the love, understanding, guidance and kindness that you have showered me, your son.

Ya Allah ampunkanlah dosa bapa ku. Kurniakanlah ia rahmat dan kekal dalam naungan petunjuk dan kasihmu. Dialah bapa contoh yang telah mendorong kami mendekati Mu Ya Allah.

Selamat Hari Bapa: Datuk Hj. Mohd Shahir bin Abd Majid

2 comments:

Anonymous said...

Ya selamat hari bapa kepada semua bapa2.

selamat.

plaster said...

saya pun tak pernah berkata 'saya sayang ayah'. entahlah, rasanya org lelaki macam tak perlu kata2 macam ni untuk meluahkan perasaannya..
well, i probably am in denial as well!